Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


A hiphop egy zenei műfaj és egy életstílus is egyben ami magában foglal megannyi dolgot, pl a zenét az öltözködést a szlenget. A hip-hop az Egyesül Államokból, Bronxból indult.

A hiphop négy (+1) elemből áll: az egyik a rappelés, másodikként a hip-hop Dj-k munkáit is ide soroljuk, a másik elem még a graffiti, van még a break, és a (+1) a beatbox (szájdob), (de kicsit ehhez az életstílushoz tartozik még a kosárlabda is). A rap az utcai zene, melyet régen csak freestyle-ban énekeltek több funkyalbum mixelésével. A graffiti utcaművészet (festmények), melyek a bandák területeinek jelzésére készültek: ahol megtalálható egy gang graffitije, az az ő területük. A break az utcai táncművészet. Az Egyesült Államokban alakult ki az 1970-es évek közepén hivatalosan 1973-ban, az 1980-as évektől pedig a modern popkultúra számottevő részévé vált. Követői főként afro-amerikaiak és latinok voltak.

Jellemző, hogy a hiphopzene egy vagy több rappert tartalmaz, akik saját történeteiket mesélik rímbe szedve, élénk ritmusban és háttérzenére. A rap és a hiphop között az a különbség, hogy az utóbbi sokkal dallamosabb, és lehet rá táncolni is - breakelni.

A hiphop gyökerei a nyugat-afrikai és afro-amerikai zenére vezethetők vissza.

A hiphopzene fő történelmi kora az úgynevezett "Old school" kor 1970-1985 között. Ezután következett az úgynevezett aranykora a hiphopzenének 1985-1995 között, ami magába foglalta a Keleti part és Nyugati part zenéit, és ezeket tovább vitte a modern korba. Itt inkább a Nyugati parti zene volt a dominánsabb, így kialakult az úgynevezett gengszterrap, G-funk. 1993 után megjelent az úgynevezett kemény hiphop (hardcore).

Bronxban az előző nyugodt évekhez képest fordulat állt be 1929-ben. Ennek a tetőzése az 1970-es években történt meg. A beruházások következményeként a felsőbb rétegek elköltöztek, az ott maradó alacsonyabb rétegeknek viszont egyre nehezebb lett a sora. Számos munkahely megszűnt, a fiatalok között is hatalmas volt a munkanélküliség aránya. Az elhagyatott házakban drogfüggők és fiatalokból álló bandák töltötték el napjaikat. A bandák nagy gondot jelentettek, ugyanis ezek már nem „csak” az iskolakerülő, csavargó fiatalokból álltak. Valós veszélyt jelentettek. Ezekben a nehéz időkben indult hódító útjára a hiphop. Az emberek kezdték megelégelni a folytonos bandaháborúkat, a kilátástalan életet, és valami újban próbáltak értelmet, önkifejezést keresni.

A hiphop megalakulásának dátuma 1973, ha egyáltalán lehet ilyet mondani egy zenei irányzattal kapcsolatban. Itt három fontos nevet kell megemlíteni. Ők voltak az úttörők: Afrika Bambaata, Kool Herc és Grandmaster Flash.

Kool Herc, azaz Clive Campbell Jamaicában született, majd már gyerekként New Yorkba, Bronxba költözött a család. Zenei pályafutása során számos tehetséggel dolgozott (DJ AJ, DJ Timmy Tim, DJ Clark Kent), ők voltak a Herculoids.

Bambaata szintén Bronxban nőtt fel. Érdekes módon a nevét és az életkorát nem lehet tudni. Fontos szerepe volt, ugyanis gátat akart szabni a bandaháborúknak. Jelszavai a béke és a szeretet voltak. Mindenkit szeretettel várt a rendezvényein, akik alkalmazkodtak ehhez az attitűdhöz. Nevéhez fűződik továbbá a hiphop kitörése, és szélesebb körben való elterjedése Bronxon kívül is.

A barbadosi származású, de New Yorkban született Flash alapította a Flash and the Three MCs, majd a Furious Four és végül a Furious Five bandákat.

Az 1990-es években a Keleti Part Gengszter repperei szembekerültek a Nyugati Partiakkal. Ez vezetett Tupac Shakur és Notorious B.I.G. halálához 1996-ban es 1997-ben.

Az Adidas és a Nike mellé az 1970-1980-as években megalakultak sportruházati és divat márkák, mint például a Fila, a Pony vagy a Kangol, és összekapcsolódtak az éppen felemelkedô hiphopirányzatokkal.

Az 1980-as évek hiphopikonjai, mint Run-DMC és LL Cool J, báránybőr vagy bőr bomberdzsekit vagy élénk színű nevekkel ellátott melegítőt, Clarks cipőt, Dr Martens bakancsot és edzőcipőt (főként Adidast) viseltek. Kurtis Blow volt az, aki közkedveltté tette az arany nyaklánc viseletét a korai 1980-as években. Közkedvelt kiegészítők voltak a nagy napszemüvegek (Cazals vagy Gazelles), Kangol sapkak, "dögcédulák", névvel ellátott övek es különböző gyűrűk. A vastag és nehéz arany ékszerek is szintén közkedveltek voltak az 1980-as években. Általában a férfiak vastag, nehéz arany nyakláncot, a hölgyek pedig nagy arany fülbevalókat viseltek. Kurtis Blow és Big Daddy Kane tették közkedveltté az arany ékszerek viselését.

A korai 1990-es években előadók, mint The Fresh Prince, Kid'n Play és Left Eye (TLC) közkedveltté tették a baseball sapkát élénk, gyakran neon színekben. Kris Kross elkezdte a ruháját fordítva viselni. Az 1991-es Chanel őszi kollekcióján is észrevehetőek a hiphop jegyei.

Bling-bling ékszer
Bling-bling ékszer

Ma a hiphop kedvelői bő cuccokat viselnek, aki megteheti, hip-hop körökben népszerű és márkás cuccokat vesz (pl Phat Farm, Sean John, Enyce, Karl Kani, Reebok, G-Unit, Rocawear, Jordan),népszerűek a sportmezek is (NFL-Amerikai Futball, NBA-Kosárlabda stb), de a márkás melegítő szettek is előfordulnak egy rapper ruhatárában. Sokan hordanak ún. Fitted Cap-eket (magyarországon "Fullcap"), ezekbe a sapikba a New Era a legnépszerűbb márka, de sokan hordanak fejkendőt (durag vagy bandana) és kosaras fejpántot, de ha már a kiegészítőknél tartunk akkor népszerűek még a csuklószorítók is (Nike, Adidas, Jordan stb). A hip-hop rajongói különösen adnak arra, hogy milyen sportcipő van rajtuk, a legnépszerűbbek a Nike, Adidas, Jordan vagy Reebok kosaras cipők, vagy egyéb nagyobb márkák hip-hop kollekciói (pl Reebok G-Unit, Reebok S. Carter). A gazdagabb rapperek márkás, drága órákat és bling-blinget (vastagabb, hosszú és csillogó) ékszereket, nyakláncokat is szoktak viselni, amiket általában valamilyen kövekkel díszített medállal (pl. kereszt, monogram vagy valamilyen felirat) viselnek.